przerywanie błędnego koła....

.... że jest pięknie dookoła, to chyba większość z nas dostrzega, nawet największe marudy i zrzędy, cieszą się, że ciepło, słonecznie, taka prawdziwa, przyjazna jesień...
a jeszcze po tej zmianie czasu, jakby trochę go więcej rano i można rozkoszować się unoszącą się już powoli do góry mgłą i doceniać te poranne minuty od jesieni jakby w bonusie ;-)








i tak rozmyślam o wybaczaniu, a natchnęła mnie Małgosia Dawid - Mróz z Manufaktury Radości, o tutaj klik . To cholernie trudna sprawa to wybaczanie, bo trzeba rozprawić się ze swoim poczuciem bycia skrzywdzoną, ze swoją rolą ofiary, odpuścić chęć odwetu, zemsty czy jakiegokolwiek zadośćuczynienia, nie babrać się, że ja taka biedna wiecznie pokrzywdzona i jak on/ona/oni mogli mi to zrobić... to trudne, to wymaga czasu, to wymaga gotowości, ale też odwagi i wielkiej chęci, by nie ciągnąć za sobą zbędnego balastu, tylko żyć! I zgadzam się z tym, że wybaczyć to przede wszystkim stanąć po swojej stronie, to powiedzieć sobie TAK...
u mnie to jest chyba tak, że jestem w tym procesie, w procesie wybaczania, czyli pracuję w pocie czoła nad tym, by mnie to wiecznie nie gnębiło, że zostałam skrzywdzona...
wybaczyć, to nie zapomnieć, to nie umniejszać czyjejś winy, czy wybaczyć, żeby ten, kto skrzywdził poczuł się lepiej, bo przeprasza... 
wybaczyć to pamiętać, ale nie rozpamiętywać, to dać sobie wolność...


A Clarissa Pinkola Estes w "Biegnącej z wilkami" potrafiła, w swój piękny niepowtarzalny sposób rozłożyć to na czynniki pierwsze. Każdy proces ma swoje etapy, poziomy, a w nich tysiące warstw... trzeba stanąć odważnie i powiedzieć sobie głośno o całej swojej krzywdzie, o swoim żalu, wielkim gniewie, dać sobie prawo do wielkiej złości, powiedzieć sobie o swoich wyrzutach, o chęci karania siebie, o wielkiej chęci zemsty, w ogóle o wszystkich uczuciach, które nami targały... i podzieliła cały proces przebaczania na etapy:
"1. zaniechać - ustąpić z pola bitwy
2. rozgrzeszyć - powstrzymać się od kary
3. zapomnieć - wymazać z pamięci, nie roztrząsać dłużej
4. wybaczyć - darować wszelkie winy."
według "starej wilczycy" wybaczenie jest aktem twórczym... hm coś w tym jest!

wybaczyć i... jak pisze Małgosia "Idę dalej. To już było. Nic tu po mnie. Niech to zostanie za mną"...
d.


Komentarze

Popularne posty